طريقه عمل لازانيا بالباشميل

طريقه عمل لازانيا بالباشميل

جوجل بلس

محتويات

    اليكم اليوم اجمل وصفه لتحضير اللازانيا بالباشميل الشهيه من الأصناف والأطباق الشهية التى تدخل في تحضير ها المعكرونة ، بعيداً عن أن المعكرونة من الأطباق الشهية التى يقبل على تناولها الكثير من الأشخاص فالباشميل من الاطعمه اللذيذه والشهيه .

    سوف نحضر لكم طريقه صنع وتحضير لازانيا بالباشميل معشوقه الجماهير والمحبوبه من قبل الصغار والكبار فتابعينا ايتها الطاهيه الماهره وطريقه تحضير اللازانيا بالباشميل بطريقه توضيحيه سهله وصورا مدعمه وموضعه لها تابعونا عبر المقاله التاليه ادناه والطريقه مفصله .

     

     

    مقادير وطريقه تحضير اللازانيا بالباشميل :

    اول حاجة نعصّج نص كيلو لحمة مفرومة.. نشوح 2بصلة في شوية زيت لحد ماتصفر وبعدها نحط اللحمة ونقلبها مع البصل وعليهم ملح وفلفل ورشة قرفة وبهارات ونسيبها تستوي.
    بعدين نحط عاللحمة كبايتين طماطم مبشورة ونسيبها تغلي مع اللحمة.(ممكن نضيف فلفل رومي ودرة)
    ودلوقت نسلق شرايح اللازانيا (الكمية حسب الصينية اللي عندنا) نسلقها نص سلقة في ميه وزيت زي المكرونة.
    ونعمل بشاميل خفيف او صوص أبيض عبارة عن 4كبايات لبن حليب عليهم 5معالق دقيق ورشة بودرة بصل وتوم وجنزبيل (طعمهم حلو مع الباشميل) ونقلب عالنار لحد مايتقل.
    نجيب بأه الصينية ونحط كبشة من الباشميل في قاع الصينية وعليها نرص طبقة من اللازانيا عليها طبقة من اللحمة عليها رشة جبنة موتزاريلا وعليها طبقة لازانيا ونكرر الطبقات بس مش لآخر الصينية ونحط موتزاريلا عالوش ونغطيها بالباشميل تاني.. وندخلها الفرن لحد ماتحمر.
    احنا ممكن نغير في مكونات اللازانيا زي مانحب.. يعني ممكن نحط لحوم مدخنة وزتون او مشروم بدل اللحمة او ممكن نحط مشروم مع السبانخ.
    وممكن نعملها بصوص الطماطم بدل الباشميل.. اللي تحبوه.

    رابط مختصر :

    مواضيع ذات صلة لـ طريقه عمل لازانيا بالباشميل:

    تعليقات الزوار

    اترك تعليقاً